What is an Economic Event?

Cada día es más normal la confluencia, el préstamo o la mixtura de conceptos entre psicología y la economía. Toda la Economía Comportamentista se basa en el tradabo sobre ese tipo de proximidad. He encontrado un apunte de febrero perdido en una carpeta olvidada. (Estoy de limpieza). En origen ese apunte era la transcripción de una conferencia que me gusta mucho impartida por mi querida Catherine Malabou. Malabou comparte con Slavoj Zizek la querencia por Hegel y la proximidad al psicoanálisis si bien la filósofa francesa hace hincapié en algunos conceptos freudianos de los que se vale después como herramientas. La ‘conferencia a la que me refiero trata el téma del ‘evento’ y el ‘trauma’ en freud. Habla también de la causalidad del ‘trauma’, y de la ruptura y discontiunidad posible en la personalidad. Podemos devenir completamente otros por medio de una ocurrencia traumática. Estos traumas no sólo deben ser vistos desde un punto de vista individual sino que también pueden ser predicados de colectivos y gentes extensas: un huracán como el Catherina, un Tsunami como el Japonés, una crísis como la nuestra. Mientras no reconstruye su personalidad la gente permanece en estado de shock.

Lo que comenzó siendo la transcripción, decía, de esa conferencia acabó siendo una especie de apunte, porque en primer lugar tengo anotada una cita de Uskali Mäki, pero no sé de qué libro o artículo:

A model is a representation of something beyond itself in the sense of being used as a representative of that something, and in prompting questions of resemblance between the model and that something.

¿Cómo representar un evento económico? Por ejemplo, ¿qué es representar ‘el valor’? Este es el problema económico por excelencia. Hay gente que piensa que el valor no puede ser representado más que de forma subjetiva. Esa radicalidad subjetiva del valor haría que sólo podamos acertar a seguir su senda a través de los movimientos que los mercados mediante los acuerdos de precios y cantidades van señalando. La persistencia de los desacuerdos, las situaciones en las que se frustran los planes de los concursantes en los mercados indican una fractura: allí donde debería haber campo para el acuerdo de voluntades lo que existe es su ausencia. Existen muchas lecturas posibles sobre los mismos eventos críticos, sobre la causalidad de la que emergen.
Vayamos a Malabou y su charla. Es la transcripción / resumen de los primeros cuatro minutos, nada más. Hay cosas que no entiendo lo que dice y las señalo con una interrogación.
Os dejo el enlace y os recomiendo la charla vivamente:
Catherine Malabou – What is a Psychic Event? Freud and Contemporary Neurology on Trauma

trying to bring to light some of the issues arise by erase of the frontier between the brain and the psyche or psychic apparatus.
what is the psychic event? will be a confrontation between psychoanalysis and neurobiology on the issue of trauma. Invent one word: «cerebrality». Why? first post it an anology in the same that Freud upheill the distinction between sex and sexuality, it has come necessary today to postulate a distinction between brain and what I call cerebrality. Freud distinguishes between two related ways of understanding sexuality: the every day understandig of this word consists in a set of sexual practises or behaviors; the scietific understanding of sexuality acoded (?) as a law, that is a specific form of causality. Such a concept would does function as a regulative causal apparatus designed to organize the phenomenal dispersion implied in the every day understanding.
   In the Critique of Pure Reason Kant shows that there can be no causality with out what he calls a character. A character is a definite specific relationship between the cause and its efects. A cause can’t no be a cause at less it precise over a precise order of events. Accordingly to understand sexuality as a cause means that sexuality intervenes as an instance that regulates a certain regime of events. This events are call by Freud psychic events. In Leonardo Davichy “A Memories of his childhood” (¿?), for example, were we could find many places were Freud says the same thing, Freud presents what he calls one of the fundamental principles of psychoanalisis. I quote:
“Our aim remains that of demonstrating the conextion along the path of libidinal activity between external events and the person’s reactions. A psychic event is such a connection between something external, something that occurs outside, and an internal reaction, something that happens inside. And sexuality defined as a cause is precisely the regulating character of such events, of such connections, between the outside and the inside. So, to elucidate what Freud calls the sexual ethilogy that is causality of the neuroses is not to say that sexual problems in the first sense directly inpin(ch) (¿?) upon the psyche, it is on the contrary to underscore the necessary relationship between –I quote Freud- “harms that affect the sexual function itself and the way in which the pacients integrate this harms or accidents and so them incorporates them”. [4:18]

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